Aanmeldroute Schoterboswerkplaats

Aanmeldroute Schoterboswerkplaats
voor kinderen vanuit het regulier onderwijs met als perspectief terugstroom naar het regulier onderwijs

Doelgroepbeschrijving
Leerlingen die door uiteenlopende oorzaken niet meer kunnen deelnemen aan het onderwijs op een reguliere school vanwege leer- of internaliserende of externaliserende gedragsproblematiek . Te denken valt aan:

  • HB dubbel bijzonder
  • Wat betreft moeilijk lerende kinderen is de richtlijn een IQ van 70, waarbij internaliserende of externaliserende gedragsproblematiek voortkomt uit leerproblematiek
  • Al dan niet gediagnostiseerde problematiek op het gebied van ASS, ADHD, ADD, ODD
  • Kinderen met trauma en hechtingsproblematiek
  • Complexe thuissituatie

Aanmeldvoorwaarden

  • Indien sprake is van begeleiding van jeugdhulp, moet er een verwijzing zijn van CJG of van het consortium Combi-kracht ZIJ (waar Fibbe onderdeel van is)
  • Er moet plan worden ontwikkeld waarbij we onderdeel zijn van terugkeer naar de school van herkomst
  • Indien thuissituatie meespeelt in de oorzaak van uitval, wordt dit aanbod door ouders/verzorgers gedragen en nemen ouders/verzorgers actief deel aan de samenwerking om de doelen voor de leerling te behalen
  • Leerkrachten en IB van reguliere basisschool en Schoterboswerkplaats stemmen doelen en voortgang nauw met elkaar af.
  • Indien nodig is de flexibele schil van Fibbe beschikbaar om de transfer naar reguliere school te maken.
  • School betaalt een vooraf afgesproken maandbedrag aan de Schoterboswerkplaats, afhankelijk van het aantal dagdelen dat een leerling komt.

Aanmeldroute 

  1. Een (dreigende) thuiszitter wordt gesignaleerd door de school van herkomst, CJG, SWV of een van de jeugdhulp consortia in de regio Zuid Kennemerland / IJmond.
  2. Aanmelding komt binnen bij de Schoterboswerkplaats. Benodigde gegevens, met toestemming van ouders:
    1. OPP (situatieschets van problematiek en thuis, beschermende en belemmerende factoren)
    2. Duidelijke hulpvraag en input voor de benodigde aanpak.
  3. Afstemming tussen school van herkomst, Schoterboswerkplaats en indien van toepassing de verwijzer vanuit jeugdhulp en Fibbe.
  4. Intake met ouders en kind
    1. Ouders krijgen een rondleiding en gaan in gesprek met de Orthopedagoog en indien van toepassing de Gedragswetenschapper van Fibbe.
    2. Kind maakt kennis met de werkplaats onder begeleiding van de Intern Begeleider.
    3. Indien nodig wordt er nog een observatie gedaan
  5. Bespreken en besluitvorming in de aannamecommisie, en een voorstel voor planvorming met het huidige OPP van de school van herkomst als uitgangspunt.
    Indien Fibbe betrokken is, wordt er een Verklarende analyse gemaakt.
  6. Bij aanname: MDO om planvorming gezamenlijk aan te vullen en vast te stellen.
  7. Rooster, planning van afstemmingsmomenten en startdatum bepalen en communiceren door de Intern Begeleider of de Orthopedagoog van de Schoterboswerkplaats.
  8. Wenmoment en landingsperiode is onderdeel van het rooster.