Schoterbos Werkplaats

Ons aanbod bij de Schoterboswerkplaats
Leerlingen die bij ons komen, zijn vastgelopen in het onderwijs, waardoor zij geheel of gedeeltelijk niet meer naar school kunnen of dreigen uit te vallen.
Bij de Schoterboswerkplaats draait daarom alles om landen en herstellen, ontdekken, ervaren en groeien. We bieden een veilige en stimulerende omgeving waar leren leuk, actief en betekenisvol is of kan gaan worden. Daar waar nodig wordt begeleiding van jeugdhulp geboden door Fibbe. In de Schoterboswerkplaats mogen leerlingen zichzelf zijn, in hun eigen tempo nieuwe dingen proberen, stap voor stap hun talenten ontdekken en ontwikkelen en groeien in het aangaan van voor hun lastige situaties. Om uiteindelijk weer toe te groeien naar meedoen in een klaslokaal. De Schoterboswerkplaats omvat het volgende:

  • De Maakplaats
    Hier leren leerlingen door te doen. Met creatieve opdrachten, techniek en praktische projecten ontdekken ze wat ze kunnen. Het is een plek waar fouten maken mag, waar nieuwsgierigheid en hulp vragen wordt beloond, waar plezier in leren centraal staat en oncomfortabele situaties erbij mogen horen.
  • De Outdoorschool
    Leren in de frisse lucht. Buiten ontdekken we de wereld, bewegen we, werken we samen en leggen we verbinding met de natuur. Deze aanpak helpt kinderen energie kwijt te raken en op te doen, focus te vinden en sociale vaardigheden op een speelse manier te ontwikkelen. Ook draagt dit bij aan het vergroten van concentratie op andere momenten.
  • De Huiskamer
    Een rustige plek om op adem te komen en prikkels te verwerken op de momenten waarop dat nodig blijkt. Hier kunnen leerlingen ontspannen, zichzelf terugtrekken en herstellen, zodat ze weer klaar zijn om te leren en te groeien.

Doen wat werkt
Bij ons staan motivatie, zelfvertrouwen en persoonlijke groei centraal. We passen ons aanbod en begeleiding aan op het tempo en de behoeften van elk kind. Door bewegen, creëren, buiten leren en gerichte begeleiding ondersteunen we niet alleen het leren, maar ook het reguleren van emoties en het ontwikkelen van veerkracht. Daarbij is jeugdhulp geen aparte behandelkamer, maar geïntegreerd in het aanbod van de Schoterboswerkplaats.

Aanpak

  • Intensieve samenwerking met ouders en school van herkomst gedurende de hele periode dat de leerling gebruikt maakt van het aanbod
  • Intake en landingsperiode: leerling voelt zich veilig, doelen worden vastgesteld met de Verklarende Analyse (waarom een kind bepaald gedrag laat zien en welke steun nodig is)
  • Opbouwfase: schoolgang en leren geleidelijk vergroten
  • Overgangsfase: voorbereiding op terugkeer naar klas
  • Indien nodig samenwerking met begeleiding van jeugdhulp door Fibbe
  • Overleg met alle betrokkenen in ieder geval elke zes weken

Doelen
Het uiteindelijke doel is voorbereiden op terugkeer naar volledige deelname aan regulier of speciaal onderwijs. Daartoe werken we concreet aan onder andere de volgende doelen:

  • Zelfvertrouwen, motivatie en veerkracht vergroten
  • Zelfregulatie versterken
  • Sociale, emotionele en executieve vaardigheden verbeteren
  • Eenduidigheid in aanpak bereiken tussen alle partijen die samen de wereld van het kind vormen

Voor wie is de Schoterboswerkplaats?
De Schoterboswerkplaats is voor leerlingen die tijdelijk niet mee kunnen doen in het regulier of speciaal onderwijs en extra ondersteuning nodig hebben bij leren, gedrag of emoties.

Doelgroep en kenmerken
Kinderen die vastlopen laten dit vaak op verschillende manieren zien, dat kan internaliserend of externaliserend zijn.

  • Bij internaliserend gedrag richt het kind zijn problemen naar binnen. Het kan zich terugtrekken, bang of verdrietig zijn, piekeren en sombere gedachten, faalangst hebben, lichamelijke spanningen ervaren, afhankelijk blijven van volwassenen, kan frustratie of onzekerheid verbergen achter stil verzet.
  • Bij externaliserend gedrag richt het kind zijn problemen naar buiten. Het kan snel boos worden, frustratie tonen, werk weigeren, opstandig of agressief gedrag vertonen, zichzelf of anderen pijn doen, clownesk gedrag vertonen, rigide of explosief gedrag, moeite met regels of grenzen.

Neurodivergente breinen
Veel gedrag komt voort uit stress of overbelasting, niet uit onwil. Sommige kinderen hebben een neurodivergent brein: ze denken, voelen en leren anders, wat een natuurlijke variatie is, maar waardoor ze vastlopen in het bestaande systeem.

Te denken valt aan de volgende profielen:

  • Hoogbegaafd met extra ondersteuningsbehoefte (HB Dubbel bijzonder): snelle denkers met moeite bij leren of omgaan met emoties.
  • Moeilijk lerende leerlingen (IQ ±70): kunnen faalangst, teruggetrokken gedrag of boosheid tonen.
  • Diagnoses als ASS, ADHD, ADD, ODD: elk met specifieke uitdagingen zoals concentratieproblemen, impulsiviteit of moeite met sociale contacten.
  • Kinderen met trauma of hechtingsproblemen: moeite met vertrouwen, prikkelgevoelig, stressgevoelig.
  • Kinderen met een complexe thuissituatie: achterstand in leren, moeite met emoties, sociale problemen en lage zelfwaardering.

Waarom werkt de Schoterboswerkplaats voor deze kinderen?

  • Verbreding van de onderwijscontext
  • Kleine groepen voor persoonlijke aandacht
  • Onderwijs en jeugdhulp geïntegreerd in de leeromgeving van het kind.
  • Focus op breinontwikkeling en neurodivergentie
  • Flexibel aanbod, afgestemd op tempo en behoeften van elk kind

Contact en eventueel aanmelden
Als je denkt dat dit aanbod geschikt kan zijn voor een van jullie leerlingen of cliënten, kan je contact opnemen met de school via info@schoterbos.nl of neem telefonisch contact op met Jeske Janssen, orthopedagoog, of Marjolein van der Geest, intern begeleider via telefoonnummer 023-5380359.

Hoe verder?
Blijkt het aanbod passend voor de leerling in kwestie? Dan bespreken we met elkaar wat er nodig is om te gaan starten. 

  • Gaat het om een leerling die baat heeft bij speciaal onderwijs, dan volgen we onze reguliere aannameprocedure en is een TLV nodig. 
  • Gaat het om een leerling waarbij verwachting is dat hij/zij binnen het regulier onderwijs kan opbouwen, dan bespreken we wat nodig is om een aanbod te bieden (bijvoorbeeld een symbioseregeling). De leerlingen blijven dan ingeschreven op de eigen school en er wordt samen gewerkt aan een opbouwplan en terugkeerplan. Om de werkplaats mogelijk te maken, wordt van de school van herkomst een maandelijkse bijdrage gevraagd per leerling. Het bedrag hangt af van de hoeveelheid begeleiding die nodig is.
  • Is de ondersteuning van jeugdhulp nodig? Dan is een verwijzing van CJG of indicatie van het betrokken consortium nodig. 

Samen werken aan inclusief onderwijs
Middels dit aanbod en deze samenwerking met basisscholen, werken we op verschillende manieren samen aan inclusief onderwijs:

  1. Door leerlingen tijdelijk buiten de basisschool te ondersteunen en zo de leerling en de school te ontlasten.
  2. Door samen het perspectief op een succesvolle terugkeer naar het regulier onderwijs centraal te stellen en samen benodigde aanpassingen vorm te geven om dit mogelijk te maken.

Fotoalbums

Schoterboswerkplaats